BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

“Ne tik visuomenės informavimas, bet ir vertybių skleidimas (o prireikus ir kova už jas) yra tikrosios žurnalistikos misijos dalis” (L.Donskis). Ar mūsų žiniasklaida atlieka šią misiją?

aure ● 2009-04-16

Žurnalistika yra profesinė žurnalistų veikla ir šios veiklos
misija yra skleisti žinias plačiam žmonių ratui, informuoti visuomenę. Tačiau
kaip sako filosofas Leonidas Donskis,
žurnalistikos misijos dalis yra skleisti ne tik žinias, bet ir vertybes.
Ar mūsų žiniasklaida atlieka šią misiją?

„Ketvirtąja valdžia“
vadinama žiniasklaida dabar dažnai stengiasi patenkinti plačią auditoriją ir kartais
gretina nesugretinamus dalykus. Lietuvoje
dominuojantis žiniasklaidos tipas yra pusiau informacinis, pusiau pramoginis
spaudos leidinys tad tame pačiame leidinyje galime aptikti vertybes teigiančių
žurnalistų rašinių ir tas pačias vertybes menkinančių straipsnių. Pritariu Kauno arkivyskupo Sigito
Tamkevičiaus išsakytai nuomonei jog visiškai nepriimtina kai tas pats
laikraštis kiekviename numeryje reklamuoja nuogybes ir kartu gina vertybes,
pavyzdžiui tradicinę šeimą. Konkretus įrodymas, jog mūsų žiniasklaidoje dažnai yra
skleidžiamos antivertybės- dienraščio „Respublika“ redaktoriau ir savininko
Vito Tomkaus straipsniai. Juose esama rasizmo, o kartais žeminami ir patys
skaitytojai. Už neetišką straipsnį autorius buvo nubaustas pinigine nuobauda,
bet panašu jog tai realios situacijos nepakeitė.

Didžioji mūsų žiniasklaidos dalis gana ciniškai žiūri į
žmogų, siekia komercinių tikslų, o apie pareigas visuomenei užmiršta. Dabar mūsų žiniasklaidoje įsigalėjo
bulvariniai leidiniai ir komercinės laidos, kurios nekelia aukštų reikalavimų
skaitytojams ir žiūrovams. Kadangi
komercinės laidos yra populiarios, jos turi didelę įtaką žmonių vertybių sistemos formavimui. Tačiau
kokias vertybes gali skleisti leidiniai, kai abejojama jų skleidžiamos
informacijos objektyvumu. Juk ne veltui šiuolaikinis jaunimas žavisi
televizijos žvaigždėmis ir sensacingomis naujienomis- tai yra mūsų
žiniasklaidos skleidžiamų vertybių, tiksliau antivertybių padarinys.
Konferencijoje „Sąžiningos žiniasklaidos vardan“ rašytojas Saulius Stoma sakė,
jog žurnalistai dabar kuria tokį produktą, kuris skleidžia galią. Skleidžiamos
nebe žinios ar vertybės, o būtent galia, kuriai tūlas žmogus nebegali
pasipriešinti. Kitaip sakant, visiškai
nukrypstama nuo pagrindinės žurnalistikos misijos.

Visgi turime ir žurnalistikos, kurios tikslas yra prusinti
visuomenę. Kultūriniai leidiniai daro teigiamą įtaką visuomenei, skleidžia
vertybes ir straipsniai būna nepalyginamai kokybiškesni nei komercinių
leidinių. Tačiau jau turime išugdytą vartotojų visuomenę ir kultūriniams
leidiniams nuolat reikia piniginės pagalvos iš valstybės biudžeto. Žužnalistas Artūras Račas savo tinklaraštyje
rašė, kad regiono bibliotekoje vietoj „Šiaurės atėnų“ laikraščio jau
prenumeruojama „Panelė“, nes pasak bibliotekininkės, kultūrinis leidinys buvo
niekam neįdomus. Tokius leidinius dažniausiai skaito jau susiformavę savo
vertybių sistemą žmonės,o mąsinio
skaitytojo kultūriniai leidiniai nedomina .

Apibendrinama norėčiau pasakyti, jog esama žurnalistikos,
kuri formuoja žmonių vertybių sistemą ir daro tai atsakingai. Bet mūsų
visuomenėje lyderiauja komercija, kuri apie vertybes tik užsimena bet
nesistengia jų skleisti plačiajai auditorijai.

Kalbėjimo įskaita. 2009

Patiko (0)

Rodyk draugams

Komentarai (0) : "“Ne tik visuomenės informavimas, bet ir vertybių skleidimas (o prireikus ir kova už jas) yra tikrosios žurnalistikos misijos dalis” (L.Donskis). Ar mūsų žiniasklaida atlieka šią misiją?"

Rašyti komentarą